Udgivet 01.01.2024
Hvis man har boet i en stor villa i mange år, er det almindeligt, at man har samlet en del ting sammen, især hvis man har haft en kælder eller loft, hvor man har lagt ting, der ikke bruges regelmæssigt.
Dette betyder som regel, at der er meget at gå igennem, når man flytter fra en større til en mindre bolig.
Det er sjældent, at man flytter fra en bolig til en anden på én og samme dag. Normalt er der en overgangsperiode. Dette giver dig mulighed for at tage dig tid til roligt at finde plads til dine møbler i dit nye hjem.
Hvordan skal jeg rydde op? Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde…
Begynd at rydde op i god tid
At rydde op er sværere end det lyder. Pludselig står du omgivet af ting. Ting, der enten har sentimental værdi, har haft stor nytteværdi indtil nu, eller ting, som du holder af eller bare rigtig godt kan lide.
Pludselig vil du ikke skille dig af med noget, men du ved, at der er begrænset plads på det nye sted.
Begynd derfor at rydde op i god tid, for det vil netop af denne grund tage tid!
Det, der har sentimental værdi, kan du se om du har mulighed for at beholde, enten i kælderen i den nye bolig, i lejligheden eller på en ekstern opbevaringsplads.
Hvis du ikke har mulighed for at beholde ejendele, vil der måske være nogen i familien eller slægten, der vil overtage genstanden?
Hvis du bliver nødt til at skille dig ad med noget af sentimental værdi, vent med denne del af oprydningen til slut.
Hvordan begynder jeg at rydde op?
- Ryd op i det, du har flere ens ting af.
- Derefter ryd op i det, der ikke har sentimental værdi, og som ikke er blandt de ting, du holder mest af.
- Sælg eller giv de ting væk, der ikke kom med videre til næste runde af oprydningen, så bliver det nemmere fremad.
- Når du har sorteret alle dine ejendele, med undtagelse af de ting med sentimental værdi eller de ting som du holder rigtig meget af, kan du begynde at gennemgå disse ejendele.
- Giv ting væk som du ikke kan eller vil have længere. Giv dem enten som en gave eller til et familiemedlem, eventuelt sælg dem eller giv dem til genbrug.
Pakning og organisering af ejendele
Når du har ryddet op, er det tid til at pakke og organisere dine ting som du skal beholde, så det er nemt at transportere dem ind og ud af flyttebilen.
For at undgå skader på dine ejendele, sørg for at du beskytter dem korrekt.
Dagen før flytningen kan du organisere alt, så du ved, i hvilken rækkefølge tingene skal pakkes i bilen.
Jeg har ikke haft tid til at rydde op, og nu er flyttedagen her! Hvad gør jeg?
Nogle gange sker der ting, der gør, at alt ikke altid går som planlagt. Der er måske nogle timer tilbage, før flyttebilen kommer. I panik kan det virke nemmest enten at køre alt til lossepladsen eller presse alt ind i din nye og meget mindre bolig.
Men en mulighed er, at du lejer en midlertidig opbevaringsplads for at opbevare dine ejendele, så du i ro og mag kan flytte ind i dit nye hjem og kun tage lidt efter lidt med det, der passer til det nye sted.
Du kan nemt leje en opbevaringsplads hos os online eller via telefon. Vi arrangerer en plads til dig samme dag (i vores åbningstid). På denne måde behøver du ikke tage beslutninger i hast.
Derudover får du god tid til at få overblik over, hvor meget der faktisk får plads, og du får tid til at se, hvilke af dine tidligere ejendele der virkelig passer ind i det nye sted.
Hvis du bruger et flyttefirma, der er en af vores samarbejdspartnere, ved de, hvordan de skal flytte dine ejendele ind i vores opbevaring.
Flere flyttetips
Ønsker du flere flyttetips? Så er denne side noget for dig: Flyttetips.
Vi håber at disse tips har været til hjælp!