CSS logo

At sælge bolig uden mægler: Fordele og ulemper

At sælge sin bolig uden at bruge en mægler er en økonomisk tiltalende idé for mange. Men før du tager det store skridt, er det vigtigt at forstå både fordele og udfordringer, der følger med at håndtere hele salgsprocessen selv.

Udgivet 29.01.2024

I dette blogindlæg vil vi udforske nogle afgørende trin, du skal tage, når du skal sælge boligen med og uden mægler, så du kan få indsigt i, om det at sælge bolig selv er noget for dig. Derudover vil vi give dig nogle nyttige tips på vejen.

Hvorfor vælge at sælge bolig uden ejendomsmægler?

Den største årsag til, at folk ønsker at sælge deres bolig uden at bruge en mægler, er at undgå mæglerprovisionen.

Mæglerprovisionen varierer afhængigt af hvilket ejendomsmæglerfirma og pakke, du vælger. Det er dog mest almindeligt at betale baseret på provision. Ved at sælge uden mægler undgår du dermed disse omkostninger fuldstændig.

Selvom det at sælge sin bolig uden mægler har sine fordele, er der også ulemper, og begge dele vil vi gennemgå længere nede i indlægget.

Må man sælge bolig uden mægler? Hvad siger loven egentlig?

Det er fuldt ud lovligt at sælge sin ejendom uden mægler. Lovgivningen tillader privat salg, og der er derfor ingen juridiske krav om, at du skal engagere en mægler eller jurist. Der er imidlertid mange andre krav og regler, som skal følges når du sælger boligen selv.

Hvad er en mæglers rolle i salget?

Før vi går ind på fordele og ulemper ved at sælge boligen uden mægler, kan det være en god idé at først forstå mæglerens rolle i salgsprocessen.

Kort sagt kan vi kalde mægleren for «mellemmanden» under et boligsalg. Denne person laver en vurdering af værdien af din bolig, og står for kontakten med sælgeren og potentielle købere. Mægleren er også ansvarlig for at finde potentielle købere, arrangere fremvisninger, håndtere budrunder og udarbejde købsaftaler. Mange ejendomsmæglere bidrager også med styling af boligen og fotografering.

At sælge bolig selv: Nogle fordele og ulemper

1. Kontakt med sælgeren og verdivurdering

Når en sælger kontakter en ejendomsmægler, begynder salgsrejsen med, at mægleren foretager en vurdering af værdien af boligen der skal sælges, og præsenterer sælgeren for en udbudspris, prisen på mæglerhonoraret og hvad der er inkluderet i mæglerens tjenester.

Ved at sælge selv undgår du mæglerhonoraret helt, hvilket betyder, at du sparer penge ved ikke at skulle betale mægleren.

Til gengæld er det dig, der har ansvaret for at vurdere din bolig korrekt. I flere tilfælde kan en bank bistå dig med værdiansættelsen, eller du kan tjekke med boligforeningen, kontakte en mægler for at udføre denne specifikke opgave og bruge gratis online tjenester.

Det er vigtigt at bemærke, at en professionel værdiansættelse fra en vurderingsmand eller ejendomsmægler som regel giver en mere præcis og objektiv vurdering af boligens markedsværdi.

2. Boligstyling

Afhængig af ejendomsmæglerfirmaet og den pakke du vælger, inkluderes forskellige tjenester i provisionen. Nogle gange inkluderer det boligstyling før boligfotograferingen og fremvisninger.

Boligstylingen kan udføres af ejendomsmæglerne selv, men som regel samarbejder de med en professionel boligstylist, der har god erfaring inden for området.

Fordelen ved at bruge en mægler er, at de har forstand på, hvordan man indretter en lejlighed eller et hus før fotografering og fremvisning. De har lang erfaring og viden om, hvad der øger værdien af boligen, og hvad potentielle købere ser efter eller reagerer positivt på.

Derfor giver det ofte gode resultater at benytte sig af ejendomsmæglerens anbefalinger når det gælder styling af boligen.

Dette betyder ikke, at det er umuligt at indrette en bolig selv eller ansætte en uafhængig stylist. Det bliver blot ekstra vigtigt, at du ansætter en boligstylist med god erfaring inden for salg af bolig, medmindre du selv har lang erfaring med indretning og styling af boliger der er til salg.

3. Fotografering

Fotografering af boligen plejer som regel at være inkluderet i prisen hos en ejendomsmægler. Mæglerfirmaet samarbejder ofte med boligfotografer for at tage billeder til brochuren, annoncerne og hjemmesiderne hvor de markedsfører boligen.

På samme måde som med boligstyling, har du mulighed for at engagere din egen fotograf eller tage billederne selv. Hvis du vælger at stå for fotograferingen selv, anbefales det, at du sætter dig grundigt ind i de bedste tips til boligfotografering, så du kan foretage de rigtige valg og følge bedste praksis, når du tager billeder af din bolig for at opnå optimal effekt.

4. Markedsføring

Når boligen er blevet fotograferet, er det tid til at markedsføre og profilere, at den er til salg.

Mæglere markedsfører blandt andet på ejendomsmæglerfirmaets hjemmeside og i deres udstillingsvinduer. De annoncerer også på de større boligportaler som Boliga.dk. Derudover bruger de også deres netværk, for eksempel ved at sende e-mails eller brochurer til potentielle købere der er interesserede i lignende objekter.

Hvis du sælger boligen selv, er det dig der står for markedsføringen. Det bliver derfor dit ansvar at nå ud til mulige købere. Det kan derfor være en god idé at bruge en vis sum penge på markedsføring. Eller i det mindste lægge en annonce ud på Boliga.dk.

En god metode er også at bruge dit eget netværk, for eksempel på Facebook. Læg linket til Boliga-annoncen ud på din Facebook-profil og bed venner og bekendte om at dele annoncen på deres profil og til folk, de kender, der kunne være interesserede i boligen.

5. Kontakt med potentielle købere og budgivning

Hvis du allerede har en køber, er trinene mellem to og fem egentlig ikke relevante for dig. Måske skal du sælge til et familiemedlem, en slægtning eller en ven? I så fald er der ingen grund til at pynte på boligen eller have en budrunde. Har du ikke en køber klar, bliver fremvisninger og budrunder derimod dit ansvar.

Normalt er ejendomsmægleren ansvarlig for at finde potentielle købere og holde kontakten med dem under hele salgsprocessen, lige fra at vise dem boligen, besvare spørgsmål og modtage bud.

At sælge uden mægler indebærer, at du selv skal arrangere fremvisninger og modtage og håndtere potentielle bud. Du skal også forberede information om din bolig og boligforeningen til de potentielle købere.

Når budene kommer ind, skal økonomien for de potentielle købere kontrolleres, for eksempel om de har en godkendt låneaftale fra banken. Dette er noget af det, du selv skal sørge for, hvis du skal sælge boligen uden mægler.

6. Udformning af købsaftale

En skriftlig og gyldig købsaftale skal udarbejdes, før den underskrives af både sælger og køber.

I denne kontrakt nævnes elementer som overtagelsesdato, pris, kontantbetaling og hvornår dette skal betales, for at nævne nogle.

Hvis du vælger at sælge uden mægler, skal du sørge for, at den udarbejdes korrekt juridisk set. Der findes templates, du kan downloade, men du kan også bruge en jurist eller ansætte en ejendomsmægler kun til at skrive denne kontrakt.

7. Betaling

Når det endelig er på tide for køberen at overføre pengene, både egenkapital og restbeløbet, er det normalt ejendomsmægleren der håndterer dette. Dette sker som regel ved, at det er ejendomsmægleren der modtager pengene på en klientkonto.

Uden ejendomsmægler må både køberens og sælgerens banker kontaktes. Da der er tale om en større pengeoverførsel, vil bankerne se bevis på hensigten med en stor overførsel, for eksempel købsaftale og salgsaftale.

Opsummering – er det værd at sælge bolig uden mægler?

De punkter vi har gennemgået i denne blogpost, ser både på fordele og ulemper under vigtige trin i salgsprocessen. Om det er klogt at sælge boligen uden mægler, afhænger helt af den situation, man står i, og den person man er.

At sælge bolig uden mægler indebærer, at du skal koordinere alt selv, og det er noget, der kan være sjovt og muligt for nogle og meget udfordrende og krævende for andre.

At sælge uden mægler kan være passende, hvis du har tid og viden til at håndtere hele processen selv.
En mægler kan være mere passende, hvis du vil reducere den tid, du bruger på arbejdet, og have professionel bistand.

Disse punkter opsummerer det vi har gennemgået:

  • Ved at sælge uden mægler sparer du på mæglerhonoraret.
  • Slutprisen kan dog blive lavere end med mægler, fordi du ikke har adgang til det samme netværk, og mange købere bliver skeptiske ved at købe uden en professionel mellemmand.
  • Hvis du ikke ved, hvordan du skal style og fotografere selv, skal du måske alligevel hyre nogen med disse færdigheder og dermed betale for disse tjenester. På den anden side kan dette være billigere end prisen, du betaler hos en ejendomsmægler.
  • Du kan bruge en ejendomsmægler eller jurist til at håndtere papirarbejdet uden, at de behøver at være involveret i hele salgsprocessen.

Planlægger du at sælge din bolig?
Læs vores blogindlæg: 4 enkle råd til, hvordan du gør din bolig klar til salg.

Når du har bekræftet dine oplysninger og accepteret at overgå til Green Storage, kan du downloade appen via App Store eller Google Play. Hvis du endnu ikke har bekræftet dine oplysninger, kan du gøre det via linket -> Bekræft oplysninger

Du kan registrere dit betalingskort for automatisk trækning af lejen hver måned. Vi tilbyder også faktura via e-mail, MobilePay og e-faktura som betalingsmetoder. 

Vi fakturerer dig præcis som normalt. Næste leje bliver faktureret fra Green Storage med din valgte betalingsmetode. 

Du skal have MitID for at være kunde hos os fremadrettet. Hvis du ikke har det i dag, kan du oprette det her: https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mitid/?language=da-dk 

Fra den dag, vi skifter låsesystemet, skal du bruge en smartphone for at få adgang til dit depot.

Ja, du beholder dit rum til samme pris som altid. 

Din kode vil fungere i en overgangsperiode efter installationen af det digitale adgangssystem, og du vil kunne få adgang til anlægget præcis som normalt. Vi vil kontakte dig, før kodningssystemet forsvinder. Når du har bekræftet dine oplysninger og downloadet appen, kan du få adgang til anlægget med din smartphone.

Appen bruger Bluetooth til at åbne døren. Når du står ved døren, kræves kun et enkelt tryk. Du kan også dele din adgang med andre direkte fra appen.

Hvor meget plads har du brug for?

Relaterede indlæg

Søg på hjemmesiden

Hvad menes der med gratis van?

Få van med i købet.

Når du lejer denne lagerplads, får du rådighed over en gratis van, når du flytter dine ting ind på lageret. Når du har foretaget din bestilling, vil du modtage en rabatkode, som du kan benytte hos vores samarbejdspartnere.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Hvad er lagertaxi?

Med Lagertaxi får du bil, bærehjælp og chauffør med, når du bestiller lager.

Ydelsen kræver 6 måneders binding af lagerlejen.

Hvad er outlet?

Outletlagre har lavere priser!

Dette skyldes, at de har en lidt mærkelig form, en stolpe eller et rør på lageret eller lignende.